Jag utför vevaxelbalansering med den senaste tekniken. Jag använder mig av en balanseringsmaskin från Turner Technology som har den precision och programvara man kan kräva av en modern PC baserad maskin med dynamisk planseparering.
Vid balansering av 5cyl motorer typ Volvo och Audi balanserar man med balansfaktor vilket innebär att man väger allt som sitter på vevtappen alltså kolvar och stakar, lager mm och sätter motsvarande vikt i form av bob-vikter på vevaxeln innan balansering sker. Så om man byter kolvar och stakar och ändrar vikten mot orginaldelarna så bör man balansera om vevaxeln för den nya vikten. Detta gäller V4, V6, V8 och 5Cyl motorer.
Kolvar och vevstakar ska också viktjusteras annars är balansering av vevaxeln bortkastad eftersom vevstakens stora ända ingår i vevrörelsen.
Balansering kan man med fördel även göra på äldre orginalmotorer, förr var toleranserna mycket större än i dagens motorer så det blir stor skillnad på gång och varv villighet och kan även spara bränsle eftersom motorn går lättare.
På en trimmad motor är balansering lika självklart som tex att porta topplocket.
Jag uppskattar om alla delar som lämnas in för balansering är väl rengjorda!
OBS!! Jag utför ej balansering av 2 takt motorer.
Prislista inkl Moms
Balansering enbart vevaxel radmotor/boxer.
4 cyl 1200:-
6 cyl 1600:-
Balansering enbart vevaxel med motvikter.
Viktjustering av kolvar och stakar ingår.
V4 3900:-
5 cyl 4000:-
V6 4200:-
V8 4500:-
Balansering komplett.
Ingår vevaxel, remskiva, svänghjul och tryckplatta.
4 Cyl rad/boxer 2200:-
6 Cyl rad/boxer 2700:-
V4 motvikt 4900:- ingår viktjustering av kolvar/stakar
5 Cyl motvikt 5000:- ingår viktjustering av kolvar/stakar
V6 motvikt 5200:- ingår viktjustering av kolvar/stakar
V8 Automat motvikt 5000:- ingår viktjustering av kolvar/stakar, ej tungmetall
V8 Manuell motvikt 5600:- ingår viktjustering av kolvar/stakar, ej tungmetall
Balansering enbart svänghjul med tryckplatta eller flexplatta.
1000:-
OBS!! Jag utför ej balansering av 2 takt motorer.